tisdag, augusti 19, 2008

Grattis min kära "syster"

Sommaren 1993 fick jag en storasyster. En elva år äldre, sprallig, världsvan, parktant blev min enda syster. Nu vet ju ni som är här att vi inte är släkt i ordets rätta mening, men ibland träffar man en person där relationen redan från dag ett är så självklar men trots allt så svår att sätta en etikett på. Och så fungerar vi ju ofta, vill ha etiketter på relationer med andra människor. Vår blev enkel, vi blev syskon.

Idag 15 år senare får jag äntligen se min storasyster stå brud. En dag jag har hoppats på och velat vara med om under alla de här åren. Även om jag ska vara ärlig och säga att jag inte har trott att det skulle ske, innan Patrik kom in i bilden. Så tack Patrik!

E-K. Du ska veta att du under alla de här åren varit en förebild, trygghet och en källa till många skratt. Det var genom dig vi ( och med vi menar jag i första hand mig själv och Ylva men även alla andra ”parkbarn” som du tog hand om) fick lära oss allt om hur man tar sig in i bilar när man låst in nyckeln, att det får plats en massa spånbalar, höbalar och getter … samtidigt i en Nissan Micra, vad som händer om man dricker för många grasshoppers, att man även som vuxen kan svimma på sjukhuset när man ska hjälpa ett skadat parkbarn, vad fyllesoffan var, att man kan slå någon hårt i huvudet med en purjolök utan att det gör ont. Självklart finns det betydligt seriösare, vuxnare och viktigare saker du lärt i alla fall mig också, men det är inte riktigt lika kul att berätta om.

Och när det gäller att bli vuxen har du kanske tagit steget nu. Eller vuxen har jag fortfarande svårt att se dig som, är det ok om jag säger gammal istället? I vårat sällskap har det ju alltid varit den yngsta, Ylva, som varit den vuxna. Hon som med en suck har vänt sig bort och tyckt att vi varit såååå pinsamma vid ganska många tillfällen. Men det är kanske trots allt vuxen du blivit nu med make, hus, ny bil och kanske mest av allt utan råttor, eller kaniner och grasshoppers har blivit utbytt till fin whiskey. Men du är och kommer alltid vara storasyster E-K.

Nu vill jag önska dig E-K och Patrik all lycka till i det stundande livet som makar.



Detta var mitt tal till E-K och Patrik under bröllopsmiddagen i lördags.

En underbar dag, en underbar middag och en genuin glädje.
Grattis!




0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida