tisdag, april 01, 2008

Porto Dag tre 20/3



Aj aj aj.... fy sjutton vad mina vader gör ont. Det var det första jag tänkte när jag gick upp ur sängen på morgonen. Allt detta promenerande, på kullerstensgator och upp och ner för långa branta trappor och backar... japp det satte sig på vaderna. Stackars Johan fick gå omkring med mig pipandes aj, aj, aj, aj... så fort jag suttit ner lite för länge och vaderna krampat ihop igen.

Ännu en dag med en jättetrevlig men dock inte alls mättande frukost.
Idag var planen shopping, portvinsprovning och att njuta av värmen. Dvs ungefär som dag två ;)

Shoppingen blev det väl ”sådär” med. Det fanns faktiskt inte så mycket att shoppa. Men en hel del butiker besöktes och vi avslutade shoppingdelen av dan med en trevlig lunch på den stora shoppinggatan. Johan beställde en french burger och fick liksom jag en liten chock när det kom en ostgratinerad burgare (ja då menar jag hela burgaren... tom brödet) som simmade i tomatsås. Ja det var visst så det skulle vara. Jag kan erkänna att jag var ganska glad över min svampomelett, men Johan sa att hans mat var god, så jag tror honom :).

Efter lunchen blev det lite mer promenerande för att sedan återigen hamna nere i hamnen. Vi hittade ett bord i solen och satte oss och drack inhemsk öl. Efter ett par soliga timmar gick vi till en restaurant som vi hade hittat dagen innan som hade portvinsprovning. För 12 euro fick vi prova 6 sorters portvin och fick en massa berättat kring de olika sorterna. Och äntligen någon som kunde engelska :)

Lite smått fulla vinglade vi upp till hotellet igen för att vila lite innan middagen. För er som inte vet får man en härligt glad fylla av portvin ;) Jag lyckades också köpa på mig en riktigt smaskig flaska portvin på vägen.

Middagen blev ett säkert kort. Nere i hamnen fanns det många ”turistrestauranger” så det fick det bli. En härlig middag med smaskiga förrätter, en underbar svärdfisk och ett gott vin för under 400:- för oss båda. Så blåsta blev vi nog inte.

Efter maten tog vi oss upp för backarna till hotellet igen och även denna natt sov vi jättegott.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Servidor, I hope you enjoy. The address is http://servidor-brasil.blogspot.com. A hug.

12:50 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida