måndag, september 18, 2006

Dyster dag

Jaha då kan vi gå en ny framtid till mötes. En framtid där vi sätter individen före kollektivet. Där vi hellre ser om vårt eget hus än att bry oss om grannen som står utan tak. Medmänsklighet kommer vara ett ord som förpassas till historieböckerna.

Ja visst låter det lite drastiskt... men man måste ju vara ärlig med vad man känner.

Visst jag köper att jag som person kanske får en ekonomiskt starkare situation. Fram till den dagen något händer. Något som kan hända alla. Tex sjukdom. Titta på min pappa. 51 år var han när hjärtat höll på att braka ihop. Efter en klaffoperation (med ihopsnörpning av ena kammaren) och två bypass operationer, två konverteringar och jag vet inte hur många in och ut på sjukhus. Nu ska han börja jobba igen till hösten. Men bara halvtid då han faktiskt inte orkar mycket mer.
Hade han fortfarande varit ensamstående hade han inte kunnat klara sig på den ersättningen som alliansen nu vill införa för sjukskrivna. Då hade han fått sälja lägenheten, flytta från sin trygghet med vänner, bekanta mm... hjälper det honom?

Tänk nästa scenario. Jag har ett hus, ett jobb med helt ok lön. En dag läggs företaget ner helt. Nu ska jag klara mig på 65% av ett maxbelopp på 16500 sek. Visst att arbetsmarknaden har vänt något... men det är inte det lättaste att hitta jobb. Tänk vilket hårt fall.
Då är det bara att sälja huset. Packa in mig, sambon och katterna i en tvåa långt ut i förorten. Bort från tryggheten och den ”välfärd” vi ser idag.

Nej jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det här.
Jo en positiv sak var att det parti jag röstade på gick fram stoooort i Stockholm. Tror dom blev tredje största parti i kommunfullmäktige. Hoppas ni lyckas göra era röster hörda nu!

Det är faktiskt lite intressant att både vänstern och miljöpartiet fick mycket röster i Stockholm... tror inte ens vi behöver fundera på hur det kommer gå nästa val. Ingen kommer orka med Frun som nu ska styra staden *hjälp*.
Regeringsmakten kommer även den att komma sossarna tillbaka. Med rätt partiledare tvivlar jag inte en sekund på det.
Tror att det fanns en hel del som valde bort sossarna bara på grund av Persson... och visst han har suttit länge... men även om sossarna hade vunnit valet hade han inte suttit hela mandatperioden ut. Det är jag helt säker på.

Ska bli spännande att se vem som får ta över. Jag har mina favoriter.... Messing är ju självklar, men hon har väl sagt att hon inte vill. Wallström är inte helt fel och Bodström skulle kunna skapa ”nya” socialdemokraterna. Men det är dags nu... en kvinna i makten om 4 år!

God natt Sverige vi ses om 4 år igen, om vi kommer upp ur mörkret.
Kanske dags att ta tag i de där politikplanerna jag haft i så många år *funderar*

Dyster
Em

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida